Skip to content Skip to footer

Bruggen bouwen als leidend principe

Aanleiding voor dit unieke project is de Heiligdomsvaart Maastricht 2025, die van 12 t/m 22 juni plaatsvindt onder het thema: “Wees een Bruggenbouwer.” Dit eeuwenoude religieus-culturele evenement verbindt traditie met de toekomst en nodigt iedereen uit tot dialoog, samenwerking en reflectie. Meer informatie over de Heiligdomsvaart: https://heiligdomsvaartmaastricht.nl/nl

Minecraft Mestreech vertaalt dit thema op eigentijdse wijze naar het klaslokaal. Leerlingen uit groep 6, 7 en 8 stappen in een digitale versie van hun stad en werken samen aan bruggen – letterlijk én figuurlijk. Ze ontdekken het verleden van Maastricht, bouwen bruggen over de Maas, ontmoeten historische personages, verzamelen wensen van bewoners en richten het Vrijthof in voor een groots feest.

Meer dan een jaar bouwen

Wat begon als een idee “kunnen we de geschiedenis van Maastricht voelbaar maken voor kinderen via Minecraft?” groeide uit tot een volwaardig lesprogramma waarin erfgoed, technologie, onderzoekend leren en maatschappelijke thema’s samenkomen. Samen met @Roger Thomassen (@Made From Scratch) en @Igor Dekkers (@Thinkerguild)zijn we aan de slag gegaan. Met veel geduld, creativiteit en inhoudelijke scherpte hebben we gewerkt aan de wereld, de verhaallijn, de opdrachten, de rubrics, het lesmateriaal. Alles kloppend krijgen kostte tijd – veel tijd – maar wij zijn ongelooflijk trots op het resultaat.

Start bij het VO: replica van de noodkist van St. Servaas

De middag begon met een bezoek aan een indrukwekkend vakmanschapsproject op @VMBO Maastricht. Onder begeleiding van BWI-docent Roelof Kochen zijn derde- en vierdejaars leerlingen bezig met het bouwen van een natuurgetrouwe replica van de middeleeuwse noodkist van St. Servaas, inclusief het originele altaar uit ca. 340 na Christus.

“De echte kist wordt uit voorzichtigheid niet meer gebruikt tijdens de processie. Deze replica maakt het mogelijk om de traditie voort te zetten zonder het origineel te beschadigen,” vertelt Kochen. De leerlingen deden zelf opmetingen in de grafkelder, maakten foto’s, en baseerden zich op historische schetsen uit de 18e eeuw.

Deze replica krijgt niet alleen een plek in de echte Heiligdomsvaart, maar ook in Minecraft Mestreech. Kinderen kunnen in de virtuele wereld een bezoek brengen aan de grafkelder en daar een bougie (Maastrichts voor kaars) aansteken, met daarbij een wens of gedachte. Zo worden erfgoedbeleving en persoonlijke reflectie op unieke wijze gecombineerd.

Artikel: VMBO leerlingen maken noodkist Sint Servaas.

Aansluiting bij nieuwe onderwijsontwikkelingen

Minecraft Mestreech is meer dan een creatief project in een digitale omgeving. Het is een doordacht lesprogramma dat inspeelt op actuele vraagstukken in het onderwijs:

Hoe versterken we basisvaardigheden zoals taal, rekenen, digitale geletterdheid en burgerschap?

Kinderen leren in drie episodes spelenderwijs over geschiedenis, samenwerken, ontwerpen en burgerschap en dat alles binnen de vertrouwde omgeving van Minecraft Education.

  1. Bouwen van bruggen over de Maas – techniek, samenwerken en erfgoed.
  2. Ontmoeten van stadsbewoners op weg naar het Vrijthof – luisteren, verzamelen, reflecteren.
  3. Het feest op het Vrijthof vormgeven – democratisch ontwerpen, bouwen en presenteren.

Leerkrachten worden ondersteund met kant-en-klaar lesmateriaal, rubrics en werkvormen. De wereld is volledig opgebouwd in Minecraft Education en vereist geen voorkennis van gamedesign of programmeren. Minecraft Mestreech maakt leren betekenisvol door vaardigheden in te bedden in een herkenbare, motiverende context.

  • Taal: leerlingen voeren gesprekken met personages in de game, verzamelen informatie, overleggen in groepen en presenteren hun ontwerpen. Ze oefenen begrijpend lezen, verslaglegging en mondelinge communicatie.
  • Rekenen: tijdens het bouwen wordt gewerkt met schaal, afmetingen, plattegronden, ruitjespapier en ruimtelijk inzicht.
  • Digitale geletterdheid: door te werken met Minecraft Education ontwikkelen leerlingen vaardigheden op het gebied van samenwerken in een digitale omgeving, besturing van software, het ontwerpen van digitale producten en reflectie op media-ethiek (zoals gedrag in virtuele werelden).
  • Burgerschap: leerlingen oefenen in democratisch overleggen, respecteren van andermans wensen (van personages én klasgenoten) en ontwerpen een inclusief feest op het Vrijthof. Ze verkennen maatschappelijke verantwoordelijkheid op kindniveau.
Hoe bereiden we leerlingen voor op de samenleving en arbeidsmarkt van morgen?

De 21e-eeuwse vaardigheden, het Ontdekken – Onderzoeken – Ontwerpen – Ondernemen (de vier kernprincipes van @Experileer), het projectmatig leren met koppeling aan real-life toepassingen staan centraal in Minecraft Mestreech:

  • Samenwerken: leerlingen bouwen in teams aan gedeelde ontwerpen.
  • Probleemoplossend denken: elke fase in het project bevat open opdrachten waarbij onderzoek en ontwerp centraal staan.
  • Creativiteit: kinderen bedenken oplossingen voor realistische problemen in een historische context.
  • Reflectie en evaluatie: het gebruik van rubrics helpt leerlingen kritisch te kijken naar hun proces en product.

Toegankelijk en schaalbaar

Het lesmateriaal van Minecraft Mestreech is modulair opgebouwd. Dat betekent:

  • Scholen kunnen zelf bepalen hoeveel tijd en diepgang ze aan het project besteden;
  • Leerkrachten zonder Minecraft-ervaring kunnen toch eenvoudig instappen;
  • Er is ondersteuning beschikbaar via handleidingen, rubrics en een heldere leerlijn;
  • Het project is inzetbaar binnen wereldoriëntatie, techniek, burgerschap of projectonderwijs.
Kick-off

Wij kijken met veel plezier terug op de kick-off van Minecraft Mestreech. Het was een leuke en inspirerende middag waarbij we veel positieve reacties en waardevolle feedback hebben ontvangen van onze collega’s. We zijn dan ook heel blij met de succesvolle lancering van dit project. Het enthousiasme was er meteen en leerkrachten waarderen de mogelijkheden van Minecraft Mestreech. Het lesprogramma sluit mooi aan bij de actuele onderwijsontwikkelingen en biedt een laagdrempelige, praktische manier om belangrijke vaardigheden te ontwikkelen.

We zien dit als een mooie start en zijn gemotiveerd om samen met alle collega’s verder te bouwen aan dit project. Bedankt aan iedereen die aanwezig was en actief meedacht – samen maken we er iets moois van!— Dennis, Roger en Igor

Dit project is tot stand gekomen in samenwerking met:
  • Experileer Maastricht
  • STEAM Limburg
  • Made From Scratch (Roger Thomassen)
  • Tinkerguild (Igor Dekkers)
  • Brightlands Next
  • Werkgroep Heiligdomsvaart 2025
  • De collega’s van ICT kom Leren & MosaLira – die ervoor gezorgd hebben dat het gewoon werkt!

Regio: Zuid

Mocht u meer informatie willen over dit project dan kunt u contact opnemen met Dennis van Es.